Noen elever dukker ikke opp på trafikalt grunnkurs og må ta igjen en eller flere kursdager. Hva gjør jeg?
Svar: Det første du må gjøre er å opprette en ny vare i varelageret ”Ekstra TG”. (legg til produkt -> Kurs -> Ekstra)
Sett opp et Ekstra-kurs parallelt til TG-dagen eleven(e) skal være med på. Trykk på kalender -> velg “Kurs” fra menyen -> velg fra rullegardin-meny “Ekstra TG”. Legg til elev(ene). Når “Ekstra TG” er opprettet på eleven i kalenderen -> trykk på kurset -> velg “Opplæring” -> legg til opplæringspunktene for denne dagen-> trykk “Lagre”. Eleven får nå modulen(e) på sitt opplæringskort. Husk å krysse av at eleven har deltatt slik at eleven blir innsendingsklar for TSK.
Jeg har glemt passord. Hva må jeg gjøre?
Svar: Gå på tabs.no, under input-felt for passord er det en link med “Glemt passord?” Trykk “Glemt passord?” og legg inn ditt mobilnummer. Nytt passord blir sendt på SMS til din mobiltelefon.
Er TABS godkjent av Statens vegvesen?
Svar: Vegvesenet gjør ingen spesielle godkjenninger i forhold til elektroniske opplæringskort, men de må tilfredsstille kravene i Trafikkopplæringsforskriften. Dersom din trafikkskole følger kravene i forskriften, vil TABS være godkjent for bruk i undervisning jmfr. §5-6.
TSK-innrapportering feiler ved innsendelse. Hva skal jeg gjøre?
Svar: Husk etter hver innsending (venstre-meny -> TSK) at dere må sjekke "Resultat". Som oftest er det en feil i skrivemåten på elevens navn. Alternativt kan det være at eleven er registrert med feil navn ved tidligere innsendelser i forbindelse med eksempelvis registrering av TG-kurs.
Hvordan få ut utskrift av samlefaktura/utskrift av alle fakturaer til regnskapskontor?
Svar: Det er pr i dag ikke tilrettelagt for utskrift av alle faktura. Løsning er eventuelt ta utskrift pr gang man sender, eller alltid sende kopi til regnskapskontor.
Hva får jeg tilgang til i fullversjon av TABS?
Svar: Du får bl.a. tilgang til oppslag folkeregister, automatisk varsling via sms, TSK-innsending og transaksjonsløsning.
Hvordan aktiverer jeg transaksjonsløsning?
Svar: Gå på "Skoleinnstillinger" i venstremenyen og velg "Transaksjoner" i venstrekolonnen.
Hvordan sjekker jeg elevens navn opp mot folkeregisteret?
Svar: Dette gjør du fra kundekortet, "endre elevinformasjon" - trykk på "Hent data fra folkeregisteret". Kravet er 6-siffer fødselsdato, fornavn & etternavn - deretter får du i retur fødselsnummer (11-siffer) ved treff.