Fakturadialogen i TABS gjør det enkelt for skolene å utstede faktura i rett navn, hvis eleven er under 18 år.
Når du lager faktura i TABS, får du opp et varsel hvis eleven er under 18 år. Da anbefales det å utstede faktura i foresattes navn slik at ubetalt krav senere kan sendes til inkasso (krever at det foreligger signert avtale om økonomisk oppgjør).
Når du setter opp ny elev og det foreligger signert avtale om økonomisk oppgjør med en foresatte (se skjema helt nederst på denne siden), anbefaler vi at du legger inn kontaktpersonen som fakturakontakt på elevens kundekort:
Når du så lager faktura fra elevens konto, kan du trykke på "Sett fakturakontakt som mottaker". Da blir fakturakontakt satt inn som mottaker, elevens navn står i referansefeltet.
Hvordan sende utbetalt faktura til inkasso?
- Åpne fakturaen via elevens konto eller kundeøkonomi
- Trykk på de tre prikkene til høyre og velg "Send til Intrum / Send til Kravia"-knappen
Husk: det er kun ubetalte fakturaer som kan sendes. Det gjelder altså ikke purring, ordre o.l.
Hvordan komme i gang med Inkasso på TABS?
TABS har integrasjon mot Intrum og Kravia.
Legg til brukernavn/kundenummer i venstremeny -> Skoleinnstillinger > Fakturering
For å sende en sak til inkasso, må du finne den opprinnelige, ubetalte fakturaen. Du finner den enten på elevens kundekonto eller du går inn på Kundeøkonomi.
Når du åpner fakturaen, vises det en "Intrum/Kravia"-knapp. Trykker du på denne blir saken sendt til inkassoselskap.
Informasjon fra Intrum:
Kreditor bør i all hovedsak forholde seg til foreldrene der det er klart at de er økonomisk ansvarlig for kravet.
Dette vil innebære en endring for kunder som sender faktura og inkassovarsel direkte til den mindreårige.
Hvordan fungerer inkasso?
Å kreve inn forfalte pengekrav kan være en omstendelig prosess, og det er viktig at det gjøres korrekt. Inkassoprosessen inneholder en lang rekke steg og involverer en rekke instanser om det går så langt. Av og til kan det være nok med en SMS, mens andre ganger må Namsmann og rettsvesen involveres. Det vi synes er viktig å få frem er at inkasso er ferskvare – Jo fortere du kommer i gang, jo mer sannsynlig er det at du får betalt. Les mer om inkassoprosessen her
Hvis du har en faktura som ikke har blitt betalt i tide er det lurt å sende saken til inkasso så fort som mulig. Jo fortere du registrerer saken, desto kortere tid tar det før du får tilbake pengene.
Har du en kunde som ikke har betalt, selv om fakturaen har forfalt? Send saken til Intrum, så hjelper de deg med å få tilbake pengene.
Skjema (levert av Intrum):
Avtale om økonomisk oppgjør